Menu Sluiten

Hoe werkt het uitlaatsysteem van een auto?

Elke auto heeft een uitlaatsysteem nodig. Dit is essentieel voor de correcte werking van de motor. Het maakt niet uit of je een ouderwetse Volvo rijd, of een nieuwe Volkswagen Golf. Maar hoe werkt zo’n uitlaat nou? En waar dient het voor?

Het doel van een uitlaat

Laten we bij het begin beginnen. De uitlaat heeft enkele doelen, namelijk:

  • Het verminderen van lawaai
  • Het filteren van schadelijke gassen
  • Tegendruk bieden voor de motor
  • Temperatuur van de uitlaatgassen verminderen

Een auto zonder uitlaat (oftewel een straigt-pipe) zal zorgen voor een hoop herrie. Op z’n zachtst gezegd zullen je buren je niet gaan waarderen als je een auto met een straight-pipe zal opstarten. Zonder de dempers in de uitlaat kan een auto namelijk hetzelfde decibelniveau creëren als een laagvliegend vliegtuig of een kettingzaag.

Nog een functie van de uitlaat is om gevaarlijke gassen te filtreren. Dit gebeurt voornamelijk in de katalysator, waar we later op terugkomen. Als deze gassen in de lucht komen zal dat voor veel milieuvervuiling zorgen en kan zelfs zure regen veroorzaken.

Ook is het belangrijk dat de motor tegendruk heeft. Om verbranding te realiseren moet er sprake zijn van een toevoer en een uitvoer van lucht. Als één van deze twee stromen van lucht niet goed of juist té goed is, zal de motor niet meer goed functioneren of zelfs (op den duur) beschadigen.

Tot slot zorgt de uitlaat ervoor dat de temperatuur van de uitlaatgassen minder worden. Wanneer uitlaatgas direct uit de motor komt is het rond de 900 graden, waardoor het zeer brandgevaarlijk is. Door de gassen eerst langs enkele dempers, filters en de lange pijpen te sturen koelt het flink af, waardoor het minder gevaarlijk is.

Het uitlaatsysteem

Zodra de gassen de motor verlaten komen deze in het uitlaatspruitstuk terecht. Deze zijn direct verbonden met de motor en zeer goed zichtbaar wanneer de motorklep open is. Het uitlaatspruitstuk zal zeer heet worden (de uitlaatgassen zijn rond de 900 graden Celsius), zeker als de motor als een tijdje draait en/of op hoge toeren heeft gelopen. In het uitlaatspruitstuk zitten verder nog geen filters en dienen enkel om de gassen naar het volgende onderdeel te brengen.

Voorpijp

Het volgende onderdeel is de downpipe/voorpijp. Dit onderdeel is redelijk flexibel, wat ook nodig is om de uitlaat aan de auto te kunnen bevestigen. Wanneer de uitlaat namelijk moervast zou zitten zal er veel druk op de ophangpunten komen, waarna deze naar verloop van tijd zullen afbreken. Een flinke drempel met een te hoge snelheid nemen zou al einde verhaal kunnen zijn. Daarom zijn de rest van de onderdelen ook met rubberen ophangpunten bevestigd. Dit zorgt voor flexibiliteit, waardoor je nog net die hoge drempel met 30 kilometer per uur kan pakken zonder dat deze gelijk afbreekt.

Katalysator

Vervolgens stromen de gassen door naar de katalysator. Dit onderdeel filtert de gassen van schadelijke stoffen. Denk hierbij aan zwavel, koolmonoxide en eventuele benzineresten die niet tijdens het verbrandingsproces in de motor gebruikt zijn. De katalysator filtert dit door middel van de grondstoffen platina, rhodium en/of palladium. Deze grondstoffen zetten de uitlaatgassen om in koolstofdioxide, stikstof en water. Het is daarom ook van belang om een katalysator te (laten) recyclen, aangezien de grondstoffen herbruikbaar zijn.

Auto’s na 1992 moeten verplicht een katalysator hebben. Auto’s vóór 1991 hebben deze verplichting niet, waardoor ze een zogenaamde U9 classificering hebben. Dat betekent dat de auto door de Algemene Periodieke Keuring (APK) mag zonder katalysator.

Middendemper

Nadat de gassen gefilterd zijn door de katalysator, stromen deze door naar de middendemper. Voordat ze de middendemper bereiken stromen ze eerst langs de middenpijp. Deze verbind de katalysator met de middendemper. De middenpijp bevat vaak knikken, waardoor de uitlaatgassen een langere baan moeten afleggen en dus sneller afkoelen.

De middendemper heeft als doel om het geluid te dempen en dan met name de midden en hoge tonen. Nadat de gassen de middendemper hebben verlaten, stromen deze langs de achterpijp. Die pijp heeft exact hetzelfde doel en nut als de middenpijp, maar verbind dan de middendemper met de einddemper.

Het is overigens niet verplicht om een middendemper te hebben, zolang de auto maar niet teveel schadelijke gassen uitstoot. Dit wordt bepaald door middel van een viergasmeting tijdens de APK.

Einddemper

We zijn bij het laatste onderdeel gekomen, namelijk de einddemper! Dit onderdeel zorgt voor geluidsdemping van de lage tonen. Ook zitten er vaak filters in om de laatste beetjes schadelijke gassen en vloeistoffen te filteren.

Autoliefhebbers die meer uitlaatgeluid willen zullen over het algemeen beginnen met de einddemper te vervangen voor een sportdemper. Daarbij is het filtermateriaal weggelaten en is het simpelweg een pijp geworden. Het dempgedeelte is dan volledig weggelaten. In combinatie met roestvrijstaal zorgt dit voor een lekker racegeluidje. Alhoewel de buren het daar vaak niet geheel mee eens zijn!

Oké, stiekem is er nog één klein onderdeel wat optioneel is. Het is namelijk mogelijk om een sierstuk te monteren. Een normale uitlaatpijp ziet er erg goedkoop en absoluut niet luxe of sportief uit. Door een simpel sierstukje te monteren zal de look van de uitlaat en het uiterlijk van de auto er op vooruit gaan. Een sierstukje is relatief goedkoop en makkelijk verkrijgbaar. Vaak zijn ze maximaal 30 euro en ze zijn verkrijgbaar bij elke automaterialenzaak. Je kan ze er op schroeven, maar het is altijd verstandiger om deze er bij een garage op te laten lassen.

Conclusie

We hopen dat je kennis over de uitlaat van je auto flink verbeterd is. Na het lezen van dit blog ken je de basis van de uitlaat én weet je gelijk waarom het belangrijk is om deze te onderhouden. Wij van Knoppert & Van Dijken Automotive kijken graag met je mee om te zien of je uitlaat nog in goede conditie is. Dit gebeurt standaard bij een grote beurt. Of uiteraard als je de auto wilt voorzien van een sportiever geluid!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *