Menu Sluiten

De Volvo V40. Voor de echte liefhebbers, of toch niet?

Wie aan Volvo denk, denkt al snel aan luxe, veiligheid en puur Zweeds staal. Zo staat Volvo al snel bekend om het feit dat het vrijwel niet kapot gaat. Een kilometerstand van vier ton is dan voor het Zweedse automerk ook zeker niet teveel gevraagd.

Volvo presenteerde in 2012 een geheel nieuwe V40. Met verschillende diesel- en benzinemotoren en een paar typische Volvo veiligheidssnufjes zoals de voetgangers-airbag. De recensies van de nieuwe V40 liepen al snel positief op. Zo liepen de cijfers van Autoweek op een schaal van 1 tot 5 op tot ruim boven de 4. Dus een goede auto voor de echte ‘Volvoliefhebber’. Tenminste, dat zou je denken…

Sinds deze auto op de markt is hoef je op straat maar één keer te knipperen en er rijdt er weer een voorbij. Zo werden er in 2013 maar liefst 12.310 V40’s verkocht. Een echte liefhebbersauto zou je het dus niet kunnen noemen. Volvo topt daarmee de verkoop zelfs boven de Fiat panda (waarvan er in 2010 10.458 naar een Fiatrijder gingen) en komt zelfs aardig in de buurt van de verkoop van de Volkswagen Golf.

Maar hoe kan dat dan? Die vraag is snel beantwoord. Type ‘Volvo V40’ in op Google en de eerste drie pagina’s gaan vrijwel alleen maar over leasen. Juist ja, waarin de echte Volvo liefhebbers nog een oude Amazon of een 850 in de garage hebben staan, rijden tegenwoordig veel zakenmannen in de nieuwe V40 rond. Zo gek is dat natuurlijk dan ook niet. ‘De V voor veiligheid’ wordt het ook wel genoemd. Airbags aan alle kanten, meldingen bij raar rijgedrag en de voetgangers en fietsers worden nu ook al beschermd. Daarnaast blijven het Zweedse paardenkrachten onder de motorkap dus degene die nog een beetje verstand van Volvo heeft, kiest nog voor het model met de 2.5 liter turbo.

Toch zijn dit ook kenmerken die Volvo al langer met zich meedraagt. Veiligheid op nummer 1, het comfort en de 2.5 liter turbo is niks nieuws voor Volvo. Het zou de liefhebber dus wel moeten aanspreken. Ook de prijs zou de Volvo liefhebber niet mogen verbazen. De Volvo V40 uit 1998 was nieuw een kleine 26.000,- en als je de turbo versie wilde een ruime 33.000,-. De nieuwe V40 is nu ook te verkrijgen vanaf 25.995,- en als je de 254 pk versie wilt 36.995,-. De aankoopprijs is dus al die tijd niet extreem veranderd.

Waar kan het dan mee te maken hebben? Deze vraag stellen wij aan een aantal echte Volvo liefhebbers. En dan hebben we eigenlijk onze conclusie al. Een groot deel antwoorde al snel met ‘oud, betrouwbaar, simpel, stevig en luxe. Je weet wat je rijdt.’ De Volvo liefhebber zal daarom eerder kiezen voor een 2e hands ouder model. Die zullen dan waarschijnlijk ook wel met de meeste liefde gemaakt en onderhouden zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *